مرکز تحلیل آماری خوارزمی مجوزهای لازم برای انجام فعالیت های موسسه را از ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی و نماد اعتماد الکترونیکی را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اخذ کرده است.


سامانه ساماندهی پایگاه های اینترنتی

این سامانه تحت عنوان سایت ساماندهی پایگاه های اینترنتی در سال 1385 به منظور ثبت اطلاعات مدیران پایگاه های اینترنتی ایرانی تشکیل شد.

                                                                               

همچنین این پایگاه به عنوان مرجع احراز هویت مدیران پایگاه های اینترنتی در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه مورد استفاده قرار می گیرد. (تبصره1 ماده 21 قانون جرایم رایانه ای) به استناد این تبصره اگر پایگاهی حاوی محتوای مجرمانه باشد و در صورتیکه که مشخصات مدیر پایگاه در ساماندهی ثبت شده باشد، چنانچه وی در اسرع وقت نسبت به حذف محتوای مجرمانه اعلام شده از پایگاه خود اقدام نماید، پایگاهش فیلتر نخواهد شد.
علاوه بر این به استناد آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال مصوب هیات محترم وزیران تمامی رسانه های برخط می بایست اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نمایند.

 در این سامانه به تمامی پایگاه های اینترنتی که مراحل احراز هویت خود را طی کرده باشند و مجوزهای لازم برای فعالیت را دارا باشند یک لوگو اعطا می شود که کاربران با مشاهده این لوگو از اطمینان خاطر نسبی از مورد تایید بودن محتوای پایگاه ها برخوردار خواهند شد.

آدرس پایگاه ساماندهی پایگاه های اینترنتی

www.samandehi.ir

_____________________________________________________________________________________________________________________


نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. ( با کلیک بر روی نماد اعتماد واقع در صفحه اصلی وب سایت میتوانید جزئیات آن را ببینید)

                                                                               

یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه های مجازی به شرح ذیل می باشند:
 
۱- شناسایی مالک فروشگاه و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال.
۲- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده.
۳- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش.
۴- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول.
۵- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران.
۶- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد.
 
طبق مطالعات انجام شده تائید فروشگاه مجازی توسط یک موسسه و مرکز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به فروشگاه مجازی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود، می تواند برای شکایت از فروشگاه مجازی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه‌های مجازی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2Cخواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند، ‌اقدام به خرید می کنند.
خریداران می توانند با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت نماد اعتماد الکترونیکیبه نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.
آدرس پایگاه نماد اعتماد الکترونیکی:


www.enamad.ir